Je jogurt vlastně ještě jogurt?

Všude kolem nás se to hemží slogany o zdravé výživě, u reklam na jogurty to platí dvojnásob. Pod vlivem reklamních kampaní výrobců mléčného zdraví občas postáváme u regálu s jogurty a marně se snažíme zorientovat v tom nepřeberném množství skleniček a kelímků, o jejichž obsahu nemáme ani tušení. Ale ruku na srdce, kolik z nás se opravdu zajímá o to, co vlastně jí, hlavně že nám to chutná a moc to nestojí…
Na jogurtu si lidstvo pochutnává už od starověku a málokdo ví, že do Evropy se tento mléčný nektar dostal z Východu. Tradice výroby jogurtu se předávala z generace na generaci, z jedné kultury na druhou. Už staří Arméni věděli, že konzumace zkysaného mléka má blahodárný vliv na jejich zažívací trakt, což na začátku dvacátého století potvrdil svými výzkumy nositel Nobelovy ceny ruský biolog Ilja Mečnikov.
Co je jogurt
Jogurt je kysaný mléčný výrobek, který se vyrábí kysáním (pasterovaného) mléka, smetany nebo jejich směsi a to za pomoci jogurtové kultury. Bílý jogurt má minimálně 8,2 % tukuprosté sušiny. Sušina je to, co zbude po vysušení výrobku – tedy 50 % sušiny znamená, že po odpaření vody zbude polovina množství. (Obsah tuku v sušině je množství tuku, jež je obsaženo v tomto zbytku. Čili pokud má výrobek hmotnost 100 g, 50 % sušiny a 50 % t. v s., znamená to, že tuku je 50 % z 50 g, tedy ve 100 g výrobku je 25 g tuku.) Ovšem na trhu je velké množství různě odtučněných jogurtů, které jsou především mezi ženskou částí populace velmi populární – jde o tzv. jogurty light (bez tuku či cukru) obsahující méně než 8,2 % tukuprosté sušiny. Pro srovnání, běžné konzumní mléko má minimálně 8,5 % tukuprosté sušiny, což znamená, že aby tyto ultra lehké jogurty svou konzistencí jogurt vůbec připomínaly, musí se do nich přidávat škrob, želatina nebo jiné stabilizátory. Většina lidí tento drobný detail neví a s chutí konzumuje light výrobky s vidinou toho, co všechno dělají pro své zdraví a (nad)váhu. Horší je to v případech, kdy informací neznalá maminka těmito produkty krmí svoje dítě v představě, že své ratolesti dává čistý přírodní jogurt, aniž by si pořádně přečetla přebal výrobku.
Základní typy bílých jogurtů podle obsahu tuku
nízkotučný nebo odtučněný do 0,5 % tuku
se sníženým obsahem tuku do 3 % tuku
bílý více než 3 % tuku
smetanový nad 10 % tuku
Co má a nemá jogurt obsahovat
Je třeba uvést, že bílý jogurt se má vyrábět pouze z mléka, podmáslí a smetany (popřípadě jejich směsi) a musí obsahovat jogurtové kultury Lactobacillus Bulgaricus a Streptococcus Thermophilus – minimálně deset milionů těchto živých mikroorganismů musí být obsaženo v jednom gramu bílého jogurtu. Jako jogurtový lze označit pouze ten výrobek, v němž jogurt tvoří nejméně 50 % hmotnosti. Výrobce má povinnost uvést složení jogurtu na obale – často se tam uvádí též výživové složení: bílkoviny, tuky, sacharidy a z nich vypočítaná energie. Dále se na obale většinou uvádějí složky jako vápník, vitamíny, živé kultury atd. Objevují se také informace o látkách, jejichž uvedení se obecně považuje za vhodné, například obsahuje-li jogurt konzervační látky, měl by se tento údaj na obale objevit a to nejlépe v podobě informace, o jakou konkrétní konzervační látku se jedná. Toto se netýká bílého (neochuceného) jogurtu, ten nesmí obsahovat žádné přídatné látky.
Jogurty (ne bílé) často obsahují také několik tzv. „éček“. Jedná se o aditiva – látky přidávané do potravin, které mají za úkol zlepšit chuť, barvu, vůni, konzistenci či trvanlivost výrobku. Mohou být použity také z důvodů technologických (např. enzymy, konzervační látky atd.). Maximální povolené množství aditiv je u každé potraviny přesně určeno a na etiketě je seznam „éček“ uveden v pořadí sestupném podle obsaženého množství s tím, že látka musí být uvedena pod celým názvem nebo mezinárodním číselným kódem E.
Jaké informace o výrobku musí být na obale povinně vyznačeny:
- název obchodní firmy a sídlo výrobce
- název druhu (jogurt bílý) a podskupiny (smetanový, nízkotučný, se sníženým obsahem tuku) pro neochucené jogurty; u ochucených výrobků se místo slova „bílý“ označuje použitá ochucující složka
- množství v g nebo ml (cl, dl)
- obsah tuku v %
- údaj o způsobu skladování
- datum použitelnosti (označeno slovy „spotřebujte do:“)
- složení jogurtu – musí být uvedeny všechny složky a to v sestupném pořadí (na prvním místě bude složka, které výrobek obsahuje nejvíce)
- zdravotní upozornění, pokud jogurt obsahuje složky, které mohou být pro některé konzumenty zdravotním rizikem
- pokud jogurt obsahuje vitamíny, musí při překročení určitého obsahu mít uvedenou doporučenou denní dávku (DDD) v % na 100 g
Obsah sacharidů
Mnoho spotřebitelů zajímá obsah sacharidů, který se liší podle druhu jogurtu, záleží na tom, zda jogurt obsahuje ovocnou složku, která obsah sacharidů ovlivňuje. Ten by měl být v případě bílých jogurtů poměrně stabilní. Mléko obsahuje mléčný cukr, který se ve výrobním procesu částečně odbourává. Tak se dosáhne výsledného zakysaného efektu. Přirozeného mléčného cukru je následně ve výrobku méně než v původní mléčné hmotě – výsledný obsah sacharidů by měl být nižší než v počátečním objemu mléka. Běžný obsah sacharidů obsažených v bílých jogurtech se pohybuje okolo 3,5 až 3,9 g na 100 g.
Přítomnost bílkovin
Jogurt, vzhledem k tomu, že jde o mléčný výrobek, automaticky obsahuje mléčnou bílkovinu. Její objem v daném výrobku se dá částečně odhadnout na základě hustoty jogurtové hmoty, ovšem za předpokladu, že do jogurtu nebyla přidána želatina nebo škrob, která se používá právě pro zahušťování. Většinou se hodnota bílkovin u bílých jogurtů pohybuje okolo 3,5 g na 100 g. Občas se na výrobku uvádí obsah sušeného mléka, což je v podstatě bílkovinný koncentrát.
Kvalita jogurtů na českém trhu
V létě letošního roku provedla Státní veterinární správa ČR kontrolní akci zaměřenou na jogurty domácí i zahraniční provenience. Z celkového počtu 550 odebraných vzorků jich 62 nesplňovalo požadavky české legislativy nebo nevyhovělo složení uvedenému na obale, za což veterinární správa udělila pokuty v celkové výši 336 000 korun. Nejčastěji byli zákazníci šizeni neodpovídajícím obsahem tuku, v naprosté většině (52 případech) jogurty obsahovaly méně tuku, než bylo deklarováno na obale, a ve 14 případech nevyhovoval obsah tuku požadavkům platné vyhlášky. Co je alarmující, v 11 případech obsahoval bílý jogurt přídavek škrobu, což je podle české legislativy nepřípustné, a v 9 případech nebyl v pořádku obsah kulturní mikroflóry. Celkem veterinární správa našla 86 pochybení, z čehož vyplývá, že některé výrobky nevyhověly požadavkům ve více bodech.
20.11. 2006 |
Petra Zachari |
Tisk článku
Líbil se Vám tento příspěvek? Pošlete vzkaz či poděkování autorovi SMS s textem SOS WEB + Váš text na číslo 900 0906 (tato SMS je Vám zpoplatněna částkou 6 Kč,
technicky zajišťuje Marketing Evolution s.r.o.).
Související články:
| Jogurty |
Ing. Cabalka |
20.11.2006 |
| Na úvod jen tolik, mlékárenské problematice se věnuji již téměř 30 let, vystudoval jsem střední i vysokou školu s tímto zaměřením a v oboru stále pracuji. Myslím tedy, že se mohu oprávněně vyjádřit k odborné stránce výše uvedeného článku o jogurtech.
Téměř v každém odstavci lze najít údaje nepřesné, zavádějící či přímo lživé. Asi nemá smysl zacházet do podrobností, protože by to bylo příliš na dlouhé lokte, ale rád bych autorce doporučil aby alespoň v případě, že napíše takto odborný článek, konzultovala alespoň věcnou správnost na některé odborné instituci (např. Mlékárenský svaz, VÚM, VŠCHT či Milcom servis). Tím by jistě předešla matení široké obce spokojených spotřebitelů, která spoléhá na pravdivost a přesnost údajů uváděných v článku společnosti, která dbá na ochranu práv spotřebitelů. Tento článek musí každého laického spotřebitele minimálně zarazit, ale spíš vyděsit jak jsou ty obecně doporučované jogurty nevhodné pro zdravou výživu. To však reálně není pravda.
|
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
zdeńek |
5.12.2006 |
| Jen podrobnosti klidně uveďte. Díky. |
|
|
|
|
| Reakce na jogurty |
Vachoušková |
20.11.2006 |
| Souhlasím plně s názorem p. ing. Cabalky. Článek obsahuje tolik závažných a odborných chyb, že je až zarážející, že mohl v této podobě vyjít.
Myslím, že by bylo spravedlivé požadovat alespoň opravu článku s omluvou autorky. Ještě že SOS nenese odpovědnost za aktuálnost, úplnost a správnostposkytovaných informací.
Hana Vachoušková |
|
|
|
|
| Jogurty |
Štípková |
20.11.2006 |
| Zvěřejněný text poškozuje důvěru spotřebitelů ke konzumaci jogurtů,protože obsahuje značné nepřesnosti a v některých případech zásadní chyby,doporučuji,aby nebyl nadále v této podobě zveřejněn!Úroveň jogurtů na našem trhu odpovídá odborným požadavkům pro zakysané mléčné výrobky a česká legislativa je kompatibilní s předpisy ES a standardem Codex alimentarius,který má celosvětovou působnost.Do žádných zakysaných výrobků včetně jogurtů není dovoleno přidávat konzervační látky a tak není potřeba spotřebitele tímto způsobem strašit.Kde se vzaly v jogurtech kypřidla?To je autorčin další nesmysl.Přísady a aditivní látky jsou v mezinárodním pojetí legislativně dovoleny i do jogurtů v mnohem širším měřítku než používají čeští výrobci a týkají se zejména ochucených tržních druhů.Přesto musí vždy jít o látky zdravotně nezávadné,schválené komisí JECFA světové organizace FAO/WHO.Škrob a želatina jsou potraviny,nikoliv přídatné(aditivní látky),které stabilizují konzistenci ovocné nebo jiné ochucující složky a případně i konzistenci nízkotučného jogurtu.Sušina jogurtu logicky závisí na obsahu mléčných bílkovin (stupni zahuštění mléka,přídavku sušeného mléka nebo koncentrátu mléčné bílkoviny v sušené formě a to vždy před zakysáním směsi jogurtovou kulturou)a zejména obsahu mléčného tuku v rozsahu nula až deset,případně dvanáct procent tuku.Nehledě na ochucující složky,které mají různé fyzikálně-chemické hodnoty.Takže mluvit o sušině je možno jen ve spojení s upřesněním výrobku – jogurt z odtučněného mléka,jogurt se sníženým obsahem tuku,jogurt vyrobený z plnotučného mléka,jogurt smetanový atp.Technologie výroby jogurtů má řadu variant podle požadovaných vlastností finálního výrobku (pevná nebo krémovitá konzistence ,ochucení složkou obsahující sacharózu nebo sladidly a pod.).Jogurt z mléka bez zahuštění má sušinu o asi O,2% nižší než mléko jako surovina,protože proces kysání je spojen i s tvorbou těkavých složek,které dávají výrobku chuť a vůni.Na to pamatuje i legislativa.Ve všech případech,o kterých z praxe v našich podmínkách víme,splňují jogurty na našem trhu požadavek na obsah živých jogurtových mikroorganizmů velmi dobře.Pasterace po zakysání není pro označení !jogurt! přípustná a také se v ČR nevyskytuje.Autorka bohužel nemá představu o technologii výroby a podléhá obavám,které přenáší na čtenáře.Pokud by snad měla zájem o odbornou konzultaci,pak ji nabízím.V každém případě doporučuji text stáhnout nebo pravdivě přepracovat.
Ing.Jarmila Štípková
MILCOM servis a.s. Praha
tel.274016131
|
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
Zdeněk Rybák |
21.11.2006 |
| Reakci odborníků na nepřesnosti v článku celkem chápu a beru ja jako oprávněné.Pro mne jako spotřebitele je ale stejně tak zarážející závěr článku týkající se kvality jogurtů na českém trhu. Ze zjištění Státní veterinární správy ČR vyplývá, že více jak 10% kontrolovaných výrobků neodpovídá předepsaným normám.Toto zjištění je pro mne alarmující a k tomu bych já spíše očekával stanovisko odborníků. |
|
|
|
|
  |
| Jogurty |
Daniela |
21.11.2006 |
| Pane Rybáku, souhlasím s vámi. Ano byly zveřejněny výsledky a opravdu jsou alarmující. Bylo zjištěno přítomnost škrobu a dalších látek, které nemají v jogurtu co dělat. Právě ty levné a nabízené v akcích bývají horší kvality a šizené na kvalitě. Každá liška svůj ocas chválí, že. |
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
Marie |
2.12.2006 |
| Ja jako spotrebitelka poznam chut skrobu a tim zkazite chut jogurtu. jogurt ma byt jogurtem |
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
M. |
7.12.2006 |
| Skrob a zelatina jsou mozna podle nejakych norem potraviny, nicmene jako zakaznik kdyz kupuji jogurt, tak chci jogurt a ne skrob. Bohuzel skrob je pridavan do stale vice a vice jogurtu. Pro mne jako zakaznika je skrob v jogurtu (ac dle norem potravina) pouze ‘ojebavka’ (pardon) na zakaznika, jak mu prodat neco lacineho. Uvital bych, kdyby vyrobci techto radoby-jogurtu museli na svem vyrobku uvadet pravy nazev sveho produktu – skrobojogurt, nebo neco podobneho. Bohuzel zakaznikovi nezbyva, nez u kazdeho vyrobku lustit mikropismo na obalu (a taky tomu verit), jestli kupuje opravdu to, co vyrobce deklaruje. Takze vazena pani, klidne si dal pochutnavejte na necem, co vase maminka nebo babicka mozna pouzivala pri prani kosil, ja osobne davam prednost pravemu a cistemu jogurtu, pripadne ochucenemu ovocem, nikoli vsak skrobem. |
|
|
|
|
  |
| Jogurty |
mk |
4.10.2007 |
| Zlatá slova, do kamene (a do hlav zástupců MILCOM servisu a výrobců jogurů) tesat!!! |
|
|
|
|
| Škroby a želatina |
Petra Zachari |
22.11.2006 |
| Vážení čtenáři, odborné chyby, které můj článek obsahoval, jsem po konzultaci s odborníky na mléčné výrobky odstranila. Článek v současné podobě je tedy po revizi. Za nepřesnosti se čtenářům dodatečně omlouvám. Neznalost některých odborných faktů rozhodně nebyla úmyslná.
Nicméně, navazuji na příspěvky pana Rybáka a paní Daniely. Do dnešního dne nám žádný z odborníků, kteří na článek reagovali, neposlal žádné vyjádření ke zjištění Státní veterinární správy ČR týkající se jogurtů. Po rozpoutané diskuzi jsem se v obchodech zaměřila na jogurty určené výhradně dětem, bylo pro mne šokující zjištění, co vše tyto výrobky obsahovaly. Naštěstí to výrobce na obale alespoň uvedl. To pouze potrvzuje můj názor, že máme přebaly jogurtů velmi pečlivě pročítat, tedy pokud nechceme místo jogurtů jíst ‘syntetické’ jogurtové hmoty plné škrobů a želatiny. Aby opět nedošlo k nedorozumění, pojem ‘syntetická jogurtová hmota’ je pouze mé osobní označení tohoto typu jogurtů. |
|
|
|
|
 |
| Škroby a želatina |
Michal Buša,ing. |
23.11.2006 |
| Jako potravinářský chemik považuji za nezbytné reagovat na slovo ‘syntetické’ přesto, že autorka článku zdůrazňuje svůj osobní výklad a použití slova. Citace ‘syntetické jogurtové hmoty plné škrobů a želatiny’ je naprosto nepatřičné a pro spotřebitele zavádějící spojení. Proč? Za prvé: nativní škrob a jedlá želatina nemají nic společné se slovem syntetické, protože to jsou přírodní látky získávané z přírodních zdrojů (např. škrob z brambor případně z obilnin resp. želatina z vepřové kůže). Naproti tomu syntetické látky vznikají chemickou syntézou. Za druhé: autorka jistě ví, že všechny neochucené kysané výrobky, tedy včetně neochuceného jogurtu, nesmí obsahovat žádnou přídatnou látku (viz Vyhláška MZe ČR č.304/2004 Sb., v pozdějších zněních, Oddíl C, odst. 3, písmeno f). Přídatné látky se však mohou do jogurtu dostat pouze přenosem z ochucující složky, samozřejmě, ale jen ty přídatné látky, které jsou takto povoleny. Čili jinak řečeno, škroby, želatiny popř. aditiva může obsahovat pouze jogurt ochucený a to jen v nepatrných, nezbytných množstvích. Souvisí to s nutností upravení konzistence ochucující složky – její technologické vlastnosti (optimální viskozita z důvodu snadné čerpatelnosti apod.).
Dále je v článku nepřesná Informace o konzervačních látkách, protože pokud jogurt obsahuje konzervační látku, byť i vnesenou z ochucující složky, nesmí se potom označovat jako jogurt. Logicky totiž konzervant zničí oněch požadovaných deset milionů živých buněk mikroflóry a to už potom není jogurt.
K výše uvedeným diskusím bych také rád připojil svůj názor: očekával bych od Sdružení pro ochranu spotřebitelů, že na svých internetových stránkách bude spotřebitele objektivně a nezkresleně informovat o výrobcích, ale tento článek mne o tom nepřesvědčil. Není mi jasné, zda šlo o informování spotřebitelů o tom, co je to jogurt nebo zda šlo o vyprovokování diskuse o tom, jaké jogurty jsou v naší tržní síti. Pokud mělo jít o objektivní informování spotřebitelů, doporučuji autorce nechat odborné články ještě před jejich uveřejněním posoudit odborníky (kterých je v ČR dost), aby nemohlo docházet ke klamání spotřebitelů. Pak by totiž nemuselo docházet k obdobným situacím jako je vznik absurdního podvědomí spotřebitelů o aditivech („éčkách“) jako o něčem velmi nebezpečném, ale to je již jiné téma.
|
|
|
|
|
  |
| Škroby a želatina |
Petra Zachari |
23.11.2006 |
| Vážený pane Bušo, můj článek jste pochopil velmi správně, skutečně mi šlo o to vyprovokovat diskuzi na dané téma. Co se týče aditiv, ano vím, že je může obsahovat pouze ochucený jogurt a také je obsahuje, to jistě víte také. Ovšem jaké množství škrobu či želatiny jogurt obsahuje, to už se běžný spotřebitel bohužel nedozví. Na Vaši výtku ohledně objektivity – jistě pochopíte, že jako Sdružení obrany spotřebitelů se budeme prioritně zabývat těmi 10 % jogurtů, které podle zjištění Státní veterinární správy ČR nesplňovaly podmínky, od toho jsme koneckonců tady. O těchto 10 % jogurtů se totiž od výrobců nic nedozvíme, zdá se, že ani od odborníků na mléčné výrobky. |
|
|
|
|
  |
| Škroby a želatina |
Leona |
23.11.2006 |
| Dobrý den pane inženýre, co přesně máte na mysli pod výrazem ‘vznik absurdního podvědomí spotřebitelů’? |
|
|
|
|
  |
| Škroby a želatina |
Ivana Picková |
24.11.2006 |
| Vážený pane inženýre,
dovoluji si s úspěchem pochybovat o Vašemn tvrzení, že v bílých jogurtech se škrob nemůže vyskytovat. Mám před sebou biojogurt bílý Bio Via Natur (výrobce Olma). Složení: mléko, škrob, sušené odstředěné mléko, sušená syrovátka. Podobné problémy máme na mysli.
|
|
|
|
|
    |
| Škroby a želatina |
Gustav Mareš |
27.11.2006 |
| Vážený pane inženýre, výše uvedený článek, tedy jestli jsem ho správně pochopil, dle mého neměl na mušce legislativní požadavky, ale to s čím se setkáváme v obchodech. Nevím kdo Vám nakupuje, ale já si etikety jogurtů pročítám. V bílých je často uváděn škrob. Osobně z tohoto důvodu kupuji jen dva druhy jogurtů.
Rád bych Vás také požádal o vyjádření k dotazu Katky z 23.11. Jak se u jogurtu dosahuje několikatýdení trvanlivosti?
Dále, na tvorbě jogurtu se podílejí dvě jogurtové kultury. (Viz výše) Jaký je jejich poměr v přírozeně kysaném jogurtu a jaký v průmyslově kysaném a proč. Uvítal bych, kdyby jste se také zmínil o tom, která z těchto dvou kultur má blahodárnější vliv na zažívací trakt.
Děkuji. |
|
|
|
|
  |
| Škroby a želatina |
M. |
7.12.2006 |
| Vazeny pane, placate nesmysly a snazite se autorku chytat za slovicko. Kazdy nezabedneny clovek pozna chutovy rozdil mezi poctivym jogurtem (napr. Valaska) a mezi podle Vas naprosto prirodim skrobo-jogurtem. Klidne si na takovych vymozenostech pochutnavejte, ale netvrdte nam, ze jsou srovnatelne s normalnimi jogurty. Mozna diky takovym lidem, jako jste Vy, je stale obtiznejsi koupit chutny a kvalitni jogurt i jine potraviny. Hlavne aby to bylo levne, a to, ze to chutna skoro stejne, to uz si nejak vsugerujete, ze? |
|
|
|
|
| Laický dotaz |
Katka |
23.11.2006 |
| Dobrý den,
jsem v tomto naprostý laik, ale přesto mě zaráží, jak je možné, že jogurty mají čím dál větší dobu jejich spotřeby. Připadá mi normálnější, když jogurt musím spotřebovat do deseti dnů než do dvou měsíců… Co dělá jogurty tak odolnými? A proč tedy domácí jogurty jsou o mnoho lepší a s přírodnější chutí, když se dělají jen tak, bez nějakých ‘ochucovadel’ nebo čeho – jak říkám, jsem naprostý laik.
Zkusí mi to někdo vysvětlit? Děkuji Katka |
|
|
|
|
| Jogurty |
Gabriela |
6.12.2006 |
| Může mi někdo odpovědět na otázku – a k čemu nám všechny tyto informace jsou, když nikdy k žádné nápravě nedojde? Člověk který je poctivý, zodpovědný k sobě, svým dětem či k ostatní společnosti není v našem zřízení nijak uznáván, či případně zvýhodněn. Myslím, že je tomu právě naopak. Tak k čemu jsou tyto veškeré diskuze o kvalitě či nekvalitě výrobků či služeb. Obecné povědomí spotřebitelů je značně nízké a vymahatelnost práva spotřebitelů se skoro rovná nule, neníliž pravda? |
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
M. |
7.12.2006 |
| Je pravda, ze obecne povedomi spotrebitelu je nizke. Doufam, ze i tento clanek by mohl trosku pomoci jej zvysit. A pak to bude o tom, ze jako spotrebitele se nebudeme divat na to, jestli jegurt stoji korunu devadesat, ale hlavne na to, jestli to je opravdu jogurt a ne nejaka skrobovo chemicka smes. Tohle by potom opravdu mohlo zmenit i chovani vyrobcu a prodejcu (nicmene v tomto moc velky optmimista nejsem). |
|
|
|
|
  |
| Jogurty |
šárka |
10.12.2006 |
| Víte, jak se doberete nejlepšího jogurtu na světě ? Uděláte si ho sami. Nikdo jiný vám ho totiž neudělá. To reklamy vzbuzují klamnou iluzi, že výrobci žijí jen tím, jak nám výrobky zkvalitnit, výrobci se tváří, jako by to bylo opravdu jejich poslání, a lidi tomu celému věří. Já jsem začala dělat jogurt pro celou rodinu doma z biomléka, nepotřebujeme žádné škroby ani ‘éčka’, je to mnohem levnější, chutná to pekelně dobře, nemáme žádný odpad v podobě kelímků a k tomu mě těší míjet ty regály plné předražených a barvených jogurtů a v duchu se radovat, že jsme z toho debilního kolečka venku. Když si chceme dát do jogurtu ovoce, taky jsem nejedla lepší marmeládu než tu, kterou si uděláme doma. Někdy mi připadá, že spotřebitelé spadli z višně. Chceme jíst kvalitní a přitom levné věci, ale zapomněli jsme, že to nejlepší si můžeme všichni udělat sami, jen musíme trochu zvednout zadek. Všichni touží po těch starých zlatých časech, kdy všechno bylo ‘přírodní’ a bio. Málokdo ale chce dneska svoje dovednosti rozvíjet, chceme vlastně žít pohodlně a konzumně a přitom fňukáme, jak jsou ty průmyslové potraviny horší než ty domácí. Nehádejte se s inženýry a výrobci o pojmy a o škodlivost, stejně je nepřehádáte (sami v tom mají hokej, respektive – věda je VŽDY ve vývoji) a stejně nic nezměníte. Pokud Vám kupované nevoní, vykašlete se jednoduše na ty jejich jogurty a dělejte si svoje, tak jak si je dělali lidi tisíc let. Máte k dispozici techniku, návody visí na netu a je jich hned několik, od zkušených lidí počínaje těmi ‘tvrdě’ bio až po ty, kterým nevadí třeba Salko. Je to daleko jednodušší, než si myslíte. Tomu říkám konečné řešení spotřebitelského problému :)) !!! |
|
|
|
|
 |
| Jogurty |
šárka |
10.12.2006 |
| Naprosto s vámi souhlasím. Diskuse jsou k ničemu. Víte, jak se doberete nejlepšího jogurtu na světě ? Uděláte si ho sami. Nikdo jiný vám ho totiž neudělá. To reklamy vzbuzují klamnou iluzi, že výrobci žijí jen tím, jak nám výrobky zkvalitnit, výrobci se tváří, jako by to bylo opravdu jejich poslání, a lidi tomu celému věří. Já jsem začala dělat jogurt pro celou rodinu doma z biomléka, nepotřebujeme žádné škroby ani ‘éčka’, je to mnohem levnější, chutná to pekelně dobře, nemáme žádný odpad v podobě kelímků a k tomu mě těší míjet ty regály plné předražených a barvených jogurtů a v duchu se radovat, že jsme z toho debilního kolečka venku. Když si chceme dát do jogurtu ovoce, taky jsem nejedla lepší marmeládu než tu, kterou si uděláme doma. Někdy mi připadá, že spotřebitelé spadli z višně. Chceme jíst kvalitní a přitom levné věci, ale zapomněli jsme, že to nejlepší si můžeme všichni udělat sami, jen musíme trochu zvednout zadek. Všichni touží po těch starých zlatých časech, kdy všechno bylo ‘přírodní’ a bio. Málokdo ale chce dneska svoje dovednosti rozvíjet, chceme vlastně žít pohodlně a konzumně a přitom fňukáme, jak jsou ty průmyslové potraviny horší než ty domácí. Nehádejte se s inženýry a výrobci o pojmy a o škodlivost, stejně je nepřehádáte (sami v tom mají hokej, respektive – věda je VŽDY ve vývoji) a stejně nic nezměníte. Pokud Vám kupované nevoní, vykašlete se jednoduše na ty jejich jogurty a dělejte si svoje, tak jak si je dělali lidi tisíc let. Máte k dispozici techniku, návody visí na netu a je jich hned několik, od zkušených lidí počínaje těmi ‘tvrdě’ bio až po ty, kterým nevadí třeba Salko. Je to daleko jednodušší, než si myslíte. Tomu říkám konečné řešení spotřebitelského problému :)) !!! |
|
|
|
|
  |
| Jogurty |
Pavel |
17.12.2006 |
| Šárko,máš naprostou pravdu,doma si děláme jogurt sami a to už dlouhou dobu a jsme spokojeni.Taky jsme si koupili malou pekárničku.Stačí si vybrat z X receptů,naprogramovat a ani to nezabere moc času.A vím,že jsme pro své zdraví v tomto IGELITOVÉM světě něco udělali.Zdraví člověka nejvíce ovlivňují tyto čtyři faktory:INFEKCE,PSYCHIKA,STRAVA,ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.Všechny zdraví léčitel Balúch |
|
|
|
|
  |
| Jogurty |
FotoModo |
12.7.2007 |
| Šárka konečne trafila kliniec po hlavičke. Miesto plakania nad ‘rozliatym mliekom’ je treba vziať svoje zdravie do svojich rúk. Jogurty mám rád, zrovna tak jougurtové nápoje a podobné výrobky. Ale neskutočne výnimočme mi chutí jogurt, ktorý robí doma moja mamina. Používa plnotučné mlieko, nejaký jogurtový štartér a a to odpadlícke Salko. V sklených nádobách rýchlo dozreje a skvele chutí, vydrží len niekoľko dní, takže je ho potreba rýchlo zjesť. Myslím si, že lepšia alternatíva neexistuje. Bio produkty sú krásna vec, ale drahá a aj tak naozaj nevidíte, z čoho a ako tá potravina vznikla. Museli by sme sa vrátiť do stredoveku, keď mala každá rodinka svoje vlastné hospodárstvo a tak bol jasný pôvod mäsa, mlieka a iných výrobkov, vedelo sa, čím sa zvieratá kŕmia. Za kvalitu potravín na hranici riskovania so zdravím si môžeme my, spotrebitelia. Chceme aby to dobre chutilo, tak nám to výrobcovia ochutia, chceme, aby to dobre vyzeralo, tak to výrobcovia pekne zabalia. Chceme, aby to bolo lacné, tak to reťazce ponúknu za nízke ceny. Ale reťazec chce zarobiť, tak zaklope na dvere výrobcovi, hele pane, pojdťe si hrát a vyrobte mi něco, co bude krásnýýý, chutný a levný, jinak to neprodám. A tak výrobca začne žonglovať a pchať do potravín veci, ktoré vo svojom prazáklade síce neškodia, ale s původnou potravinou nemajú čo dočinenia.
Takže řiešením je pokúsiť sa vyrobiť si niektoré potraviny doma alebo mať svojho dobrého malého dodávateľa ovocia a zeleniny, ktorého poznáte roky – tj. babičku z tržnice, svojho známeho mäsiara, pekára. Tu zostáva zachovaný ten ľudský rozmer, kde s výrobcom prehodíte pár slov, popýtate sa na rodinu a on vám za oplatu dá to najlepšie. |
|
|
|
|